loading

خواص زالو درمانی کدامند؟


زالو درمانی چیست؟

زالوهای مورداستفاده در پزشکی، سه آرواره و ردیف‌های کوچکی از دندان دارند. یکی از خواص زالو درمانی این است که آنها با دندان‌هایشان به درون پوست فرد نفوذ کرده و به‌وسیله بزاق دهان‌شان، ضدانعقاد‌های خون را وارد بدن او می‌کنند. این کار باعث رقیق شدن خون در این ناحیه می‌شود. در این مرحله، به زالو اجازه داده می‌شود تا به‌مدت ۲۰ تا ۴۵ دقیقه خون فرد تحت درمان را بمکد. در این مدت هر زالو میتواند بستگی به سایز از ۳ تا ۸ سی سی خون بمکد. زالوهای مناسب در پزشکی معمولا در شمال ایران یافت می‌شوند.

از زالو در درمان بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شود. از افرادی که زالو درمانی برای آنها مناسب است، می‌توان به کسانی اشاره کرد که بر اثر بیماری دیابت در آستانه‌ی خطر قطع عضو قرار دارند، افرادی که ناراحتی‌های قلبی دارند و افرادی که تحت جراحی پلاستیک و خطر از دست دادن برخی از بافت‌های نرم‌شان هستند. همچنین این درمان به افرادی که مبتلا به مشکلات انعقاد خون و یا واریس هستند نیز توصیه می‌شود.

خواص زالو درمانی کدامند؟

خواص زالو:

زالو هنگام مکیدن خون ، مواد متنوعی ترشح می کند که خواص درمانی دارند. معروف ترین ماده مترشحه از زالو هیرودین است.

خواص مواد ترشح شده در خون توسط زالو به طور خلاصه به شرح زیر است :

  • خاصیت بی‌حس‌کنندگی : باعث کاهش درد موضعی هنگام نیش زدن می‌شود که عمدتاً به دلیل وجود ماده هیرودین ( Hirudin ) است.
  • خاصیت گشادکنندگی عروق : به دلیل وجود ماده هیستامین است.
  • خاصیت ضدانعقادی : به دلیل وجود آنزیم هیالورونیداز موجود در بزاق زالو است.این آنزیم خاصیت آنتی بیوتیکی و حل کردن موکوس بسیار قوی دارد به طوری که در درمان گلوکوم هم بسیار موثر است.
  • خاصیت آنتی بیوتیکی : این خاصیت اخیراً مورد توجه بسیاری قرار گرفته و بر بیماری‌های ناشی از استاف طلایی و میکروب سل و اسهال خونی و دیفتری موثر است.

خواص درمانی زالو:

  • زخم معده
  • کولیت روده
  • امراض ریوی
  • التهابات کبد
  • کیسه صفرا
  • بواسیر
  •  کیست و عفونت پستان‌ها
  • نقرس و درد شدید پاها
  • پرستات (ناباروری در مردان)
  •  باد سرخ (ورم بینی) و پوست سر
  •  سردرد و سینوزیت مزمن و عفونت سینوسها
  • ورم لوزه‌ها و عفونت آن و خنازیر (زخم خطرناک گلو)
  • واریکوسل و عوارض بیضه‌ها و ضعف اسپرم مردان
  •  آرتروز مزمن و درد شدید زانو و آب زانو و ورم زانو و زیر زانو
  • عوارض قند روی پاها که باعث سیاه شدن و گاه زخم شدن پاها می‌شود.
  • برای گرفتگی رگهای قلب که موجب عوارض قلبی و تنگی نفس می‌شود.
  •  واریس و برجسته شدن و ورم کردن رگهای ساق پا که گاه با درد شدیدی همراه است.
  •   دُمَل‌ها و زخم‌های چرکی و جوش‌هایی که در اثر عفونت خون یا در اثر ترشح هورمون جنسی در خون (در اوایل بلوغ) بر پوست چهره و بدن ظاهر می‌شود و آفتِ زیبایی دختران جوان است.
  • عوارض سکته مغزی و نرسیدن خون به مغز به صورت فلج یک‌طرفه و رعشه و لرزش سر و دست‌ها و ضعف مغز ظاهر می‌شود.

با خواص زالو درمانی چه اختلالات عصبی را می‌توان درمان کرد؟

  • انسفالوپاتی فشار خون بالا.
  • بهبود علائم سکته مغزی.
  • اختلالات اعصاب محیطی.
  • پارزی( فلج ناقص عضلانی) و فشردگی عصب( Paresis and Nerve Compression)
  • هماتوم و تورم بعد از سانحه.
  • التهاب چربی زیر پوست.
  • ترومبوز شریانی.
  • ترومبوفلبیت رگ و ورید سطحی.
  • اختلالات اعصاب محیطی.
  • پارکینسون و آلزایمر.
  • نورالژی( درد در مسیر عصب صورت، عصب سیاتک و عصب سه شاخه)
  • فلج مغزی کودکان.
  • درمان عصب سه قلو با زالو
  • خواص زالو درمانی برای بیماری اعصاب

با خواص زالو درمانی چه اختلالات عصبی را می‌توان درمان کرد؟

دیگر خواص زالو درمانی

تقویت سیستم ایمنی بدن با زالو درمانی :

هنگام انجام زالو درمانی برای اعصاب، عروق باز می‌شوند و سیستم دفاعی بدن تقویت می‌شود. از سوی دیگر، تاثیر نوروتوپیکال افکت (ترمیم عصب و پایانه‌های عصبی) بعد از زالودرمانی بهتر خواهد شد.

خواص زالو درمانی در بیماران مبتلا به دیابت

پیشرفت بیماری دیابت می‌تواند موجب مشکلات متعددی شود. دیابت در روند جریان خون اختلال و محدودیت ایجاد می‌کند و یا جلوی رسیدن خون به دست و پاها و انگشتان را می‌گیرد. این وضعیت به‌نوبه‌ی خود موجب قطع عضو در افراد مبتلا به دیابت می‌شود. همیشه یکی از نگرانی‌های اصلی میلیون‌ها افراد مبتلا به دیابت در سراسر دنیا، از دست دادن انگشت یا عضوی از بدن‌شان است. بزاق زالو میتواند درباره این بیماری بسیار مفید واقع شود.

مؤثرترین روش برای متوقف کردن این فرایند، افزایش گردش و رساندن خون به بافت‌های آسیب‌دیده است؛ البته بدون اینکه خطر لخته شدن خون وجود داشته باشد. محققان در آزمایش‌های خود متوجه شده‌اند که خواص زالو درمانی می‌تواند نقش مؤثری در این میان داشته باشد.

ماده‌ی هیرودین موجود در بزاق زالو، خون را رقیق و از لخته شدن آن پیشگیری می‌کند. ازآنجایی‌که خون افراد مبتلا به دیابت غلیظ‌تر است، هیرودین می‌تواند جلوی لخته شده خون را بگیرد و با رقیق کردن خون بیمار، فشار را از روی دستگاه قلبی- عروقی او بردارد. محققان نتایج مثبتی در درمان دیابتی‌ها به‌وسیله‌ی هیرودین مشاهده کردند.

در بررسی جدیدی هم با بهره‌گیری از طب یونانی توانستند مانع از قطع‌شدن پای یک زن ۶۰ ساله‌ی مبتلا به دیابت شوند. اکنون شکل‌های مصنوعی بزاق زالو وجود دارد، اما محققان متوجه شده‌اند که با استفاده از چهار زالو، فقط در یک جلسه‌ی درمانی می‌توان از خطر قطع اندام پیشگیری کرد.

درمان بیماری های ضایعات عصبی :

برای بهبود بیماری‌های ناشی از قطع عصب و ضایعات عصبی، می‌توان از زالودرمانی استفاده کرد. بزاق زالو موجب بازسازی عصب می‌شود.

زالودرمانی برای بیماری قلبی

ازآنجایی‌که زالو می‌تواند در بهبود التهاب و جریان خون مؤثر باشد، درمان خوبی برای بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی است. از چند سال گذشته تاکنون، خواص زالو درمانی به گزینه‌ای مناسب برای درمان مبتلایان به اختلال‌های قلبی و بیماری‌های عروقی تبدیل شده است.

زالو درمانی برای افسردگی :

همانطور که ممکن است بدانید، افسردگی بعد از سرماخوردگی یکی از شایع ترین بیماری های جوامع بشری است. حدود ۳۰ درصد از افرادی که دچار افسردگی هستند، حتی اگر روند درمانی را طی کنند، ممکن است به داروهای تجویزی معتاد شوند و دوز بیشتری طلب کنند همچنین برخی افراد افسرده، از داروها و درمان جواب نمی‌گیرند و متاسفانه دست به خودکشی می زنند.

در طب سنتی اعتقاد براین است که افسردگی ناشی از سودا می باشد. هرچه طبع افراد سودایی تر باشد احتمال دچار شدن به بیماری های روانی همچون افسردگی بیشتر خواهد شد. برای درمان سودایی بودن، علاوه بر رعایت رژیم غذایی مشخص، حجامت و زالو درمانی نیز تجویز می شود. 

خواص زالو درمانی برای افسردگی بسیار مفید است. با مکش خون آلوده توسط زالو ها، جریان خون بهبود یافته، سموم از بدن خارج شده و اکسیژن رسانی به مغز بیشتر شده و مغز طبع گرمتری خواهد داشت. در صورت مشاهده نشانه هایی از سودایی بودن یا افسردگی، برای زالو درمانی برای افسردگی ، حتما قبل از اقدام با پزشکی متخصص مشورت کنید.

زالو درمانی برای عصب دست :

یکی از شایع ترین دلایل درد دست یا گرفتگی مچ، ثابت ماندن دست هنگام کارهای طولانی مدت روزانه می باشد. فعالیت هایی مانند در دست گرفتن دائم گوشی موبایل برای بازی یا چک کردن فضای مجازی، تایپ طولانی و دائم و یا انجام بافتنی روزانه موجب گرفتگی رگ و تورم و گاهی ایجاد لخته های خونی میگردد. این التهابات به اعصاب دست فشار وارد کرده و موجب احساس درد شدید در انگشتان یا مچ دست می شود.

زالو درمانی برای اعصاب دست یکی از روش های توصیه شده توسط متخصصین طب سنتی می باشد. با مکش خون توسط زالوها در نواحی مشخص و مخصوصی از بدن، لخته های خونی از بدن خارج شده، فضای رگ آزادتر خواهد شد و با بهبود جریان خون و گردش اکسیژن، تورم و التهابات رفع شده و فشار از روی اعصاب دست برداشته می شود. اگر شما نیز به دلیل فعالیت هایی که مثال زدیم، روزانه دچار درد دست می شوید، می توانید با مشورت با پزشک، خواص زالو درمانی برای عصب دست را امتحان کنید.

زالو درمانی برای سرطان

بررسی‌های محققان نشان داده است که بزاق زالو، حاوی بازدارنده‌های تجمع پلاکت‌ها و همچنین آنزیم‌های خاصی است که می‌تواند در درمان برخی از سرطان‌ها به‌کار رود. البته استفاده از زالو درمانی به مبتلایان سرطان خون توصیه نمی‌شود. اما در آزمایش‌ها، خواص زالو درمانی توانسته از سرعت پیشرفت سرطان ریه بکاهد. همچنین در آزمایشی روی حیوانات معلوم شد، تزریق مستقیم بزاق زالو به موش‌ها می‌تواند از تجمع و تکثیر سلول‌های سرطانی پیشگیری کند.

زالو درمانی برای استرس :

زالو درمانی برای اعصاب فواید بی شماری دارد. تمامی بیماری های روحی و روانی، مانند افسردگی، استرس و فوبیا، درصدی به سلامت جسمانی افراد برمی گردد. شما می‌توانید با استفاده از رژیم غذایی مخصوص که توسط متخصصین طب سنتی توصیه می شود و همچنین بکارگیری روش های درمانی مانند حجامت و زالو درمانی برای استرس و درمان سایر بیماری های روحی اقدام کنید.

در حالت کلی یکی از فواید زالودرمانی، افزایش آرامش و خواب راحت در افراد می باشد. این مزایا کمک می کند تا افراد کمتر دچار استرس شوند. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر لحظه هایی در زندگی شما وجود دارد که دچار تنش و استرس می شوید، می‌توانید از زالو درمانی برای استرس و افزایش آرامش خود را امتحان کنید.

خواص زالو درمانی

از زالو درمانی بیشتر بدانیم

از گذشته تا اکنون از زالوها در پزشکی (زالودرمانی)، برای گرفتن خون از بیماران استفاده می‌شده‌اند. سابقهٔ عمل زالودرمانی به هندوستان و یونان قدیم باز می‌گردد که تاقرن هیجدهم و نوزدهم در اروپا و آمریکای شمالی ادامه یافت. در دوران مدرن، از زالو های پرورشی در مراحلی مانند چسباندن مجدد اجزای بدن در جراحی‌های ترمیمی و پلاستیک و درآلمان برای درمان آرتروز استفاده می‌کنند.

زالو خون را بهتر از حجامت از عمق بدن بیرون می‌کشد.امروزه زالو به دلیل خاصیت ضد انعقاد خود یکی از ابزارهای جراحی در پیوندها و دوام بافت پیوندی است. هر زالو با توجه به سایز آن بین ۳ تا ۸CC خون در مرحله اول می‌مکد. البته اگر خونریزی را قطع نکنید ممکن است تا ۱۵۰CC خونریزی ادامه یابد. تحقیقات نشان می‌دهد که ۳-۵ روز پس از زالو اندازی عروق جدیدی در اطراف و حاشیه‌ی محل نیش زالو به وجود می‌آیند که برای تخلیه عروقی این ناحیه مفیدند.

بنابراین از نظر درمانی بسیار مهم است که درمان به زودی قطع نشود؛ بلکه در دفعات بعدی نیز ادامه یابد تا بیماری و آسیب مرتفع شود. اثرات فارماکولوژیکی بزاق زالو به مدت ۱۰ ساعت یا بیشتر در محل زخم باقی می‌ماند. چنین اثراتی را نمی‌شود با مصرف مواد ضد انعقادی معمولی مثل هپارین در زخم‌های کوچک پوست به وجود آورد.

این روش قدیمی یک روش بی درد کننده اساسی است ؛ زیرا ترشحات زالو با تأثیر بر روی اعصاب اطراف محل درد ، بی‌حسی موضعی ایجاد می‌کند. زالو حیوانی از گروه کرم‌های آبزی و از راسته آرواره‌داران است. بدن جانور قابلیت انقباض و انبساط فراوان دارد، طول بدن بین ۳ تا ۲۵ سانتیمتر و عرض بدن حدود ۱ سانتیمتر است.

عوارض احتمالی هنگام  زالودرمانی برای اعصاب

  • خونریزی زیاد از محل قرار گرفتن زالو، به ویژه هنگامی که از تعداد زیادی زالو استفاده شده باشد، از شایع‌ترین عوارض این درمان است. برای مثال، هنگامی که به طور همزمان ۲۰ زالو از شما تغذیه می‌کنند، احتمال دارد شما به کم‌خونی مبتلا شوید. بنابراین، بهتر است که در صورت حساس بودن بدن، از زالودرمانی استفاده نکنید.

نکته: مورد بالا برای افراد مبتلا به هموفیلی از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین خاطر، بهتر است که افراد مبتلا به کم‌خونی و یا بیماری‌های خونی هستند، قبل از انجام زالو درمانی برای اعصاب، به پزشک خود مراجعه کنند و به او اطلاع دهند.

  • قبل از انجام زالودرمانی برای اعصاب از تمیز و بهداشتی بودن زالوها مطمئن شوید؛ زیرا، برخی از زالوها در محیط آلوده رشد کرده‌اند و ممکن است موجب انتقال بیماری باکتریایی شود.
  • همیشه و در همه دوره‌ها، افراد غیر متخصصی وجود دارند که برای کسب سود و مزایا، بدون آگاهی و تجربه کافی، دست به استفاده از روش‌های درمانی می‌زنند. احتمال دارد که آن‌ها به طور اشتباهی از زالوهای درمانی و غیردرمانی استفاده کنند. افراد غیرمتخصص، تجربه کافی برای تشخیص زالوهای سمی از غیرسمی را ندارند. به همین خاطر، ممکن است باعث مرگ مراجعه‌کننده شوند.

افرادی که نباید زالو درمانی کنند :

  • بیماران دچار هموفیلی یا سایر بیماری هایی که مشکل انعقادی و استعداد خونریزی طولانی مدّت دارند.
  • افراد دچارکم خونی های شدید یا لاغری و ضعف مفرط یا کسانی که دوره طولانی بیماری های سخت را می گذرانند.
  • مصرف کنندگان داروهای ضدّانعقادی
  • کسانی که سابقه تشکیل اسکارهای شدید و کلویید(گوشت اضافه) در محلّ زخم های خود دارند.
  • کسانی که سابقه آلرژی های شدید دارند.
  • افرادی که در زالواندازی های قبلی حسّاسیت شدید به بزاق زالو نشان داده اند.
  • کسانی که خونریزی فعّال گوارشی یا سابقه خونریزی های شدیدی از این دست را دارند.
  • افراد دچار ضعف سیستم ایمنی(مثل ایدز و …) یا کسانی که مدّت زیادی است از داروهای کورتونی استفاده می کنند
  • افرادی که به نفخ معده، یبوست و امثال آن دچار هستند درمان‌های حجامت و زالو درمانی برای آنها ممنوع است و ضعف معده آنها را تشدید می‌کند

اقدامات و توصیه های قبل از زالو درمانی

  • تمام آداب حجامت و فصد (زمان و مکان – رژیم های غذایی قبل و بعد) درباره زالو درمانی هم صادق میباشد .
  • قرص وارفارین (WARFARIN) و آسپرین(ASA)و دی پیریدامول(DIPYRIDAMOL)  و اسویکس ( OSVIX) و کلوپیدگرل( CLOPIDOGREL)  و قرص های مسکن حداقل سه روز پیش از زالو درمانی باید( با نظارت و مشورت پزشک ) قطع شود.
  • موهای موضع زالو درمانی کاملا باید پاکسازی و تراشیده شود.
  • بیست و چهار ساعت قبل از زالو درمانی مقاربت جنسی نداشته باشید.
  • قبل از انجام زالو درمانی موضع زالو درمانی را فقط با آب خالی و صابونهای غیر معطر شستشو دهید. ( از عطر و ادکلن و شوینده های معطر اجتناب کنید چرا که زالو از موضع معطر دوری می کند.
  • مصرف غذاهای سرد (لبنیات ، تخم مرغ ، برنج ، مرغ ، خیار و کاهو  ، کیوی ، گوجه فرنگی ، ماکارونی ، آش جو ، لوبیا و …) قبل از زالو درمانی مجاز نیست. (حداقل هشت ساعت )
  • مصرف رب انار و آب انار ،گلاب (شش واحد آب انار + یک واحد گلاب )، مسهل ها و منضج های گیاهی قبل از زالو درمانی ( حد اقل یک هفته ) ، بازده زالو درمانی را بسیار مطلوب خواهد کرد. در صورت نیاز هر کدام از بیماران پزشک معالج تجویز و تاکید به مصرف آن ها می نمایید.
  • گرسنگی ، پرخوری ، بی خوابی ، کم خوابی سبب کاهش تاثیر زالو درمانی خواهد شد .
  • زنها در حاملگی و ایام عادت ماهیانه نباید زالو درمانی انجام دهند.
  • قبل و بعد از زالو درمانی استحمام طولانی و گرم ، سونا وجکوزی جایز نیست .
  • زمان زالو درمانی آرامش روحی ، عصبی و جسمی لازم است . در صورت داشتن استرس و ترس ، اضطراب  وهیجان زیاد یا نشاط بیش از حد با پزشک و دستیار مشورت  کنید .
  • اگر قبل و زمان زالو درمانی ، تلخی دهان و خشکی دهان دارید اندکی رب انار و رب آلو تناول کنید .
  • در زمان که بیمار دچار اسهال، ادرار زیاد ، تعریق فراوان ، استفراغ فراوان می باشدزالو درمانی نباید انجام شود.

اقدامات و موارد توصیه شده بعد از زالو درمانی

  • تا دو روز موضع زالو با آب تماس نداشته باشد.
  • موضع زالوها به طور طبیعی ۸ تا ۱۶ ساعت خونریزی دارد. در صورت خونریزی عادی و ملایم نگران نباشید. تحرک کمتر و حالت درازکش سبب کاهش خونریزی می‌گردد. پس از ۱۲ ساعت در صورت ادامه ی خونریزی به پزشک مراجعه کنید یا با مطب تماس بگیرید.
  • گاه خارش موضع زالو پس از بیست و چهار ساعت شروع می‌شود و گاهی تا یک هفته ادامه دارد که در صورت خارش محدود از روغن بنفشه، روغن گشنیز یا روغن کافور و در موضع زالو استعمال کنید. در موارد خارش شدید به مطب مراجعه کنید.
  • پس از زالو درمانی تا بیست و چهار ساعت مقاربت جنسی نداشته باشید.
  • پس از زالو درمانی استراحت فیزیکی و بدنی و حتی استراحت فکری (پرهیز از تنش، مطالعه، تلویزیون،  مهمانی یا …..) توصه شده است. (حدود هشت ساعت)
  • تا بیست و چهار ساعت نمک، تخم مرغ، ماهی و ترشیجات مصرف نشود.
  • تماس سرما و آب سرد با موضع زالو  سبب خارش شدید و تورم می‌گردد.
  • به طور کلی غذاها، ادویه و میوه‌های بسیار گرم و بسیار سرد پس از زالو درمانی ممنوع و مضر بوده و بیشتر از غذاهای معتدل نظیر: کرفس، جو، گلابی، آبگوشت، شیربرنج، سیب، سوپ جو، سکنجبین، سرکه شیره و … باید استفاده کرد.
  • مصرف غذاهای سنگین و چرب و پرخوری  پس از زالو درمانی بسیار ضرر دارد.
  • پس از زالودرمانی حتی المقدور کمتر سرپا  بایستید و پیاده روی کمتر داشته باشید.
  • خواب پس  از  زالو درمانی تا شش ساعت ممنوع است.
  • مصرف غذاهای شور و حمام گرم پس از زالو درمانی جایز نیست. (هر هشت ساعت یک لیوان شربت عسل تا سه روز) . مصرف شربت عسل، آب انار و گلاب،  پس از زالو درمانی مفید است.
  • ندرتاً پس از زالو درمانی عوارضی نظیر تب و تپش زیاد قلب، ازدیاد فشار خون، اضطراب و سردرد، سردی و لرزش بدن، رنگ پریدگی، تهوع و … پیش می آید که پزشک شما را راهنمایی خواهد نمود. ( این عوارض موقت و مقطعی بوده و جای نگرانی ندارد.)
  • تا بیست و چهار ساعت پس از زالو درمانی مصرف تخم مرغ و غذاهای حاوی تخم مرغ ممنوع است.
  • غذاهای بسیار تند ، تیز و بسیار ترش و بسیار شیرین تا بیست و چهار ساعت ممنوع است. (ادویه و کتلت و…)
  • در صورت عطش و خشکی دهان پس از زالو درمانی ماءالشعیر و شکر سرخ هر هشت ساعت میل شود.

زالو درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    تماس برای استعلام قیمت